• (+45) 5224 8500
  • info@psykologstine.dk

At have angst kan være invaliderende for ens liv

Hvad er angst?

Angst er en naturlig reaktion på oplevet fare. Angsten sikrer, at vi reagerer hurtigt og instinktivt og fx flygter eller forsvarer os, når vi føler os truede. Men nogle mennesker reagerer på begivenheder eller i situationer, der ikke almindeligvis udløser angst. Det vil sige, at den naturlige angstreaktion er ude af proportion med den reelle fare.

Symptomer på angst:

• Angst har både psykiske og kropslige symptomer. De psykiske symptomer kan være af forskellig karakter og sværhedsgrad. Det kan fx være som en konstant uro og bekymring, eller som pludselige panikanfald.
  • Personer med OCD vil opleve tvangstanker og/eller udføre tvangshandlinger, sædvanligvis af frygt for at noget frygteligt ellers vil ske.
  • Personer med PTSD plages af flashbacks, hvor de oplever at være tilbage i traumatiske situationer.
  • Mennesker med angsttilstande kan ofte godt rationelt forstå, at deres frygt er overdrevet, men alligevel være ude af stand til at bekæmpe den.
De kropslige symptomer på angst kan fx være:
  • hjertebanken
  • sveden
  • trykken for brystet
  • rysten
  • søvnproblemer

De fysiske symptomer formidles over den del af nervesystemet, som kaldes det autonome nervesystem, hvilket betyder at de er uden for viljens kontrol.

Angsttilstande er ofte forbundet med en betydelig grad af subjektiv lidelse, nedsat livskvalitet og nedsat social funktionsevne. (Psykiatrifonden 2018)

Book tid eller kontakt mig for at høre mere

Behandling på Djursland

Skrænten 7, 8550 Ryomgård